Saturday, March 20, 2010

Waras..

Assalamualaikum..

Bila Kewarasan Manusia Mulai Menghilang..
Ada yang perlu bersuara termasuk aku..

Agak lama blog ni dibiarkan..
Mungkin faktor masa menjadi alasannya..

Di U, setiap hari aku akan beli suratkhabar..
Xkiralah harian metro ke atau kosmo mahupun newstraitimes..
Manusia semakin lama semakin kejam..
Jika dulu Kigta digegarkan dgn peperangan yg berlaku..
Keatas negara seagama dgn kita..
Kekejaman Yahudi terhadap mereka..

Tapi sekarang..
negara kita MALAYSIA.. juga kejam..
Kes buang bayi, bakar bayi..
Dera kanak-kanak, rogol, kahwin dgn kanak-kanak..
Semuanya mengejami kanak-kanak..
Sepatutnya mereka ini dibelai, disayangi..
Ini semua kerana berajakan nafsu..
Bertuankan Syaitan..

Aku yang mendengar ini semua..
Merasa luluh.. kejam betul manusia..
Kita sebagai manusia yang dikurniakan akal..
Perlunya berfikir..
Otak manusia semua sama..
Xkisah dia tu belajar tinggi..
Dia tu tak belajar..
Tapi kita ada akal untuk fikir yang mana baaik yang mana butuk..

Aku juga cuma insan biasa..
Ada kelemahannya..
Tapi aku cuba perbaiki..
Memang bukan senang..
Dugaan dan cabaran silih berganti..
Tapi kita kena ingat itu sebagai satu ujian..
Allah takkan menguji manusia itu melebihi had kemampuannya..
Allah menyayangi hambaNya..

Aku harap..
Kes-kes seumpama itu takkan berlaku lagi..

Assalamualaikum..

p/s: terasa sebak setiap kali baca kekejaman terhadap kanak-kanak..

4 comments:

'AQILAH said...

itu belum lagi capai negara maju, dah banyak kes aneh2 berlaku...apa la akan jadi bila 2020 nanti.

yusuf mujahidin ™ said...

kejiranan skrg dh tk amik peduli...
konon mls nk selak kain org...cehh

jane said...

manusia dah hilang akal
bila nafsu merjai hati
sifat wars semua dibuang ke tepi


yg tgk kekejaman dpn mata?
mcm sial buat bodoh

pd hal blh sgt nk tolong
kejam!!!!!!


manusia yg buang anak layak dgelar babi je

cissss!

Cap Api said...

manusia akhir zaman...

tapi semuanya berbalik pada hati..
diaorg ada akal.. tp xguna..
ini sbbnya pentingkan diri dan nafsu semata..

bila syaitan bertopengkan manusia..
skarg budak berpelajaranlah yg teruk..
kat universiti asyik couple smpi xingat dunia..
bkn xboleh..
boleh tp ada batasnya..